Silpnumas gali apimti dėl mažakraujystės. Mažakraujystė

Silpnumas gali apimti dėl mažakraujystės. Mažakraujystė

Jums silpna? Trūksta energijos? Tūkstančiai žmonių skundžiasi išvardytais simptomais dėl prasidėjusios mažakraujystės. Pasitikrinkite, juk ligos pradžią gali parodyti paprastas kraujo tyrimas.

Kas tai yra geležies stokos mažakraujystė ir kaip ją įveikti? Apie tai kalbamės su Centro poliklinikos šeimos gydytoja Daiva BERŠKIENE.

– Kodėl žmonės, kurių hemoglobino kiekis kraujyje per mažas, jaučia silpnumą, vangumą, apatiją?

– Hemoglobinas – sudėtingas baltymas, įeinantis į eritrocitų, raudonųjų kraujo kūnelių, sudėtį. Jis atsakingas už deguonies pristatymą mūsų organų ir audinių ląstelėms. Dėl šio baltymo trūkumo ir išsivysto anemija (mažakraujystė). Galiausiai silpsta imunitetas, o dėl to išauga rizika susirgti infekcinėmis ligomis.

– Koks turėtų būti hemoglobino kiekis kraujyje?

– Hemoglobino kiekis kraujyje laikomas normaliu esant tokiems rodikliams: moterims – 120–140 g/l, vyrams – 130–160 g/l ir aukštesnis, nėščioms moterims – 110 g/l.

Greta kitų elementų, hemoglobino gamyboje dalyvauja labai svarbus elementas – geležis. Būtent geležies deficito sukelta anemija (mažakraujystė) – labiausiai Lietuvoje paplitęs šios ligos tipas, kaip, beje, ir visame pasaulyje. Kiek žmonių serga anemija, sunku pasakyti, tikslios statistikos nėra, bet praktika rodo, kad problema gana rimta. Beje, PSO duomenimis, labiausiai paplitusi kraujo liga šiuo metu yra geležies deficito sukelta anemija, nuo kurios kenčia per 2 mlrd. žmonių visame pasaulyje.

– Ar tai reiškia, kad prasidėjo kokia nors rimta liga?

– Deja, vis dažniau sumažėjęs hemoglobino kiekis kraujyje yra ne tik neteisingos mitybos rezultatas, bet ir gali rodyti rimtas ligas. Geležies deficito sukelta anemija gali būti lėtinių, infekcinių, uždegiminių ir onkologinių ligų simptomas. Mažakraujystę sukelia ir lėtiniai slapti kraujavimai, kuriuos sukelia įvairios virškinamojo trakto ligos: opos, stemplės divertikulas, stemplės, tiesiosios žarnos varikozinis venų išsiplėtimas, lėtinis hemorojus.

– Tiesa, kad moterims, paaugliams ir vegetarams geležies trūksta labiau?

– Gana dažnai anemija vargina moteris, kurių menstruacinis ciklas sutrikęs, kenčiančias nuo endometriozės, nėščias. Rizikos grupei priklauso paaugliai (lytiškai bręstant sunaudojama daug geležies), vegetarai (geležis iš augalinės kilmės produktų įsisavinama prasčiau nei iš gyvulinės). Kartais mažakraujystė nustatoma vyrams, kurie dirba sunkų fizinį darbą, pagyvenusiems žmonėms, itin retai – kraujo donorams.

– Kokie dar simptomai, be silpnumo, rodo geležies „badą“?

– Vienas būdingų geležies trūkumo organizme požymių – padidėjęs jautrumas šalčiui, nuolat šaltos rankos ir kojos, dažni peršalimai. Geležies „badą“ gali rodyti ir tokie simptomai kaip audinių blyškumas, ypač burnos ertmės gleivinės, nago plokštelių ir akių konjunktyvų, odos sausumas, įskilimai burnos kampeliuose, pasunkėjęs kieto ir skysto maisto rijimas.

Reikėtų susirūpinti, jei ėmė varginti galvos svaigimas, galvos skausmai rytais, padidėjęs nuovargis, atsirado dusulys ir padažnėjo širdies plakimas, ypač po fizinio krūvio. Dar vienas būdingas mažakraujystės požymis yra skonio ir uoslės sutrikimas, norisi valgyti kreidą, molį, medį, popierių, ledą, sausas kruopas ir įkvėpti nemalonių aštrių kvapų – benzino, dažų, tabako ir kt. Jeigu patiriate panašių būsenų, paprašykite gydytojo nukreipimo atlikti kraujo tyrimą, kuris padės išaiškinti situaciją.

– Ar greitai galima išsigydyti anemiją?

– Hemoglobino atkūrimo procesas – ilgas, per 2–3 savaites to padaryti nepavyks. Kartais pacientams tenka gana ilgai vartoti geležies preparatus. Beje, net ir po to, kai hemoglobino kiekis kraujyje susitvarko, be gydytojo rekomendacijos negalima nutraukti jų vartojimo, nes procesas gali būti grįžtamasis. Juk organizmui reikia sukaupti hemoglobino atsargų, kad rezervas būtų pakankamas.

Kaip nesusirgti anemija

Bet kuriai ligai lengviau užbėgti už akių negu ją gydyti. Profilaktikos tikslais būtina subalansuoti mitybą. Kasdieniame racione turi būti iki 20 mg geležies, o nėščiosioms norma turi būti didesnė, iki 30 mg.

Kritinėmis dienomis kiekviena moteris praranda du kartus daugiau geležies, todėl būtina organizmą papildyti šiuo elementu.

Produktų, kurie kelia hemoglobiną ir turi geležies, sąraše pirmą vietą užima mėsa, konkrečiai – jautiena. Iš jos į mūsų organizmą patenka 22 proc. geležies. Kiek mažesnį kiekį turi kiauliena ir veršiena. Iš žuvies įsisaviname 11 proc. geležies. Kepenyse taip pat daug šio elemento.

Tačiau riebalų vartojimą teks sumažinti, nes jų perteklius blogina kraujo gamybą.

Ir dar svarbu: stenkitės geležies turinčius produktus vartoti atskirai nuo tų, kuriuose daug kalcio.

Paprastai žmonėms, kad pakeltų hemoglobino kiekį kraujyje, rekomenduojama į racioną įtraukti granatų, morkų, obuolių. Beje, džiovinti obuoliai – tikras geležies lobynas. Deja, vaisiuose ir daržovėse esanti geležis sunkiai įsisavinama.

O štai vitaminas C, kurio gausu augaliniame maiste, padeda įsisavinti geležį, esančią mėsos patiekaluose, todėl su mėsos patiekalais būtinai valgykite šviežių daržovių!

Naudinga pavalgius maisto, kuriame daug geležies, išgerti stiklinę apelsinų sulčių. Tai geležies kiekį padidina dvigubai.

Didelis kiekis geležies ir vario, kuris būtinas normaliam kraujo gamybos procesui užtikrinti, yra grūdiniuose, ankštiniuose produktuose. Tik reikia žinoti, kad tuose produktuose yra fitatų (fosforo junginių). Jie trukdo įsisavinti geležį, bet turi ir naudingų savybių – šalina iš organizmo šlakus. Fitatų dozę galima sumažinti malant, mirkant arba daiginant šias kultūras.

Geležies įsisavinimą gerina ir fruktozė, kurios daug yra meduje. Tamsus medus turi daugiau naudingų mikroelementų.

Nepamirškite vandens, jį reikia gerti reguliariai.

Nereikėtų piktnaudžiauti arbata ir kava. Jose esantys taninai, kaip ir citatai, riboja geležies įsisavinimą. Geriau gerkite šviežiai spaustas sultis, džiovintų vaisių kompotus, žolių arbatas.

Žmogui, kurio hemoglobino kiekis sumažėjęs, būtina daugiau laiko praleisti gryname ore. Stenkitės pasivaikščioti kuo ilgiau ir dažniau. Per poilsio dienas važiuokite į užmiestį. Naudokite kvėpavimo techniką, kuria pailginama įkvėpimo trukmė.