fbpx

Vitaminai ir mikroelementai – itin svarbios medžiagos mūsų organizmui ir imunitetui

Vitaminai ir mikroelementai – itin svarbios medžiagos mūsų organizmui ir imunitetui

Vitaminai ir mineralai yra būtinos medžiagos normaliam organizmo funkcionavimui ir vystymuisi.  Vieni svarbiausių ir labiausiai žinomų vitaminų yra A, C, D, E ir K, ir B grupės vitaminai: tiaminas (B1), riboflavinas (B2), pantoteno rūgštis (B5), piridoksinas (B6), kobalaminas (B12) ir folinė rūgštis (B9). Ne mažiau reikalingi organizmui yra ir šie mineralai: kalis, natris, magnis, kalcis, geležis, fosforas ir cinkas. Daugelis pasaulinės mitybos gairių rekomenduoja žmonėms patenkinti šių vitaminų ir mineralų kiekį organizme per sveikos mitybos modelį, valgant subalansuotą maistą.

Vitaminai ir jų funkcijos:

Vitaminas A – tai yra grupė riebaluose tirpstančių, panašios cheminės struktūros medžiagų, iš kurių svarbiausia yra retinolis. Vitaminas A yra svarbus tinkamam imuninės sistemos funkcionavimui, regėjimui ir reprodukcinei funkcijai.  Šis vitaminas taip pat palaiko normalų ląstelių augimą ir vaidina svarbų vaidmenį širdies, plaučių, inkstų ir kitų organų veikloje.

Vitaminas C žinomas kaip askorbo rūgštis. Jis organizme veikia kaip stiprus antioksidantas, kuris padeda apsaugoti ląsteles nuo laisvųjų radikalų sukeliamos žalos. Žmonės su laisvaisiais radikalais susiduria nuolatos. Jie atsiranda nuo cigarečių dūmų, oro taršos ir ultravioletinės saulės šviesos. Vitaminas C kūnui yra itin svarbus, kad būtų gaminamas kolagenas – baltymas, reikalingas žaizdų gijimui. Vitaminas C taip pat pagerina geležies įsisavinimą iš maisto produktų ir padeda imuninei sistemai tinkamai veikti, siekiant apsaugoti organizmą nuo ligų.

Vitaminas D yra randamas kai kuriuose maisto produktuose: riebioje žuvyje (lašiša, tunas), kepenyse, kiaušinių tryniuose ir pievagrybiuose, tačiau didžiausia dalis pasigamina būnant saulėje. Šis vitaminas yra itin reikalingas užtikrinti organizmo imunitetą ir išlaikyti kaulų stiprumą. Šis vitaminas padeda organizmui įsisavinti kalcį iš maisto ir maisto papildų. Vitaminas D taip pat yra atsakingas už tinkamą raumenų ir skeleto funkciją ir nervinių impulsų perdavimą. Kartu su kalciu, vitaminas D taip pat padeda apsaugoti vyresnio amžiaus žmones nuo osteoporozės.

Vitaminas E yra riebaluose tirpus antioksidantas, kuris stabdo laisvųjų radikalų susidarymą organizme, kai riebalai oksiduojasi. Mokslininkai tiria ar vitaminas E gali padėti užkirsti kelią lėtinėms ligoms, susijusioms su laisvųjų radikalų poveikiu. Be antioksidanto veikimo, vitaminas E dalyvauja imuninės sistemos veikloje, kituose metaboliniuose procesuose.

Vitaminas K organizme yra atsakingas už normalų kraujo krešėjimą, žaizdų gijimą, dalyvauja organizmo regeneracijos procesuose, didina atsparumą infekcijoms, taip pat kartu su vitaminu D dalyvauja kaulų atsinaujinimo procesuose, užtikriną normalią raumenų veiklą. Šis vitaminas yra būtinas normaliai inkstų veiklai.

B grupės vitaminai (B1, B2, B5, B6, B9, B12) yra itin svarbūs mūsų organizmui, nes jie dalyvauja energijos gamyboje, odos, kaulų bei raumenų sistemos atsinaujinimui ir darniai nervų sistemos veiklai.

Mineralai ir jų funkcijos:

Mineralai, kaip natris, kalis, magnis, kalcis, cinkas, fosforas bei geležis yra itin svarbūs mūsų organizmui, atlieka daugybę funkcijų ir yra atsakingi už tinkamą ląstelių ir organų darbą.

Natris padeda reguliuoti arterinį kraujo spaudimą bei perduoda nervinius impulsus ir stimuliuoja raumenų susitraukimus.

Kalis padeda užtikrinti normalų širdies ritmo darbą ir tinkamą pH organizme.

Magnis užtikrina tinkamas nervų, vidaus organų, širdies ir kraujagyslių bei skeletoraumenų sistemų funkcijas.

Kalcis yra mineralas, randamas daugelyje maisto produktų. Mūsų organizmui kalcis yra itin svarbus, nes jis palaiko kaulų stiprumą. Beveik visos kalcio atsargos yra susikaupusios kauluose ir dantyse, kur jis palaiko jų struktūrą ir kietumą.

Cinkas yra maistinė medžiaga, kuri yra tiesiogiai atsakinga už mūsų sveikatą. Cinkas randamas ląstelėse visame mūsų kūne. Jis padeda imuninei sistemai kovoti su bakterijomis ir virusais. Kūnui cinkas reikalingas, kad būtų pagaminti baltymai ir DNR ir genetinė medžiaga visose ląstelėse. Cinkas taip pat yra atsakingas už žaizdų gijimą ir yra svarbus tinkamam skonio ir kvapo pojūčiui.

Fosforas yra mineralas, kuris sudaro 1% viso žmogaus kūno svorio. Tai antras gausiausias organizmo mineralas. Jis yra kiekvienoje kūno ląstelėje. Dauguma organizme esančio fosforo yra randama kauluose ir dantyse. Pagrindinė fosforo funkcija yra kaulų ir dantų stiprumas bei formavimąsis. Jis atlieka svarbų vaidmenį, kai organizmas naudoja angliavandenius ir riebalus. Jis Fosforas taip pat reikalingas organizmui gaminti baltymus ląstelių ir audinių augimui, palaikymui ir funkcionavimui.

Geležies trūkumas organizme gali pasireikšti silpnumu, alpimu, mieguistumu, plaukų slinkimu, bei odos išsausėjimu, taip pat apetito sumažėjimu. Esant ryškiai geležies stokai, silpnėja imunitetas.

Mityba ir kraujo tyrimai:

Kiekvienas vitaminas ir mikroelementas mūsų organizme atlieka begalę svarbių funkcijų, todėl yra itin svarbu atkreipti dėmesį į organizmo siunčiamus simptomus, kurie neretai išduoda apie šių medžiagų trūkumą. Kraujo tyrimai yra pirmasis žingsnis norint sužinoti ar mūsų organizmas funkcionuoja tinkamai ir ar jam pakanka gaunamų vitaminų bei mineralų.

Svarbu pabrėžti, jog šiais laikais žmonės dažniau pasirenka vartoti maisto papildus nei rūpintis, kad jų mityba būtų subalansuota ir pilnavertė. Vitaminai ir maisto papildai negali pakeisti mitybos, kadangi iš maisto gauname pagrindines medžiagas – baltymus, riebalus ir angliavandenius. Subalansuota mityba taip pat užtikrina naudingų skaidulų bei kitų medžiagų pasisavinimą.

 

„Antėja laboratorija“ šeimos gydytoja Jūratė Karpovienė